KLG Europe gaat graag voor een maatje meer

Komend voorjaar is Erik Loijen al 25 jaar werkzaam bij KLG Europe en de laatste jaren op de bestuurdersstoel van de totale groep. Tijdens deze periode is het bedrijf uit gegroeid tot een logistieke dienstverlener en transporteur die in een groot deel van Europa actief is, stagiairs onmisbaar maakt en chauffeurs in de watten legt met een plus-size model. 

Erik Loijen - CEO van KLG Europe

Voor het begin van KLG Europe moeten we terug naar 1918. De Eerste Wereldoorlog is net voorbij en de rust op het continent is voorlopig teruggekeerd. In het gemoedelijke Brabantse Luyksgestel, net boven de grens met België, richt Cornelis Kuijken het bedrijf Kuijken Transport op. 

Dat zijn bedrijf later uitgroeit tot een wereldspeler, kan hij op dat moment natuurlijk onmogelijk beseffen. Dat komt door een aantal strategische keuzes die goed zijn uit gepakt, zoals het specialiseren in de deelmarkten groupage transport naar Frankrijk (vanuit onze vestiging in Eersel) en groupage transport naar heel Europa vanuit de overige vestigingen. Het bedrijf heeft verschillende vestigingen, namelijk; in Nederland, Roemenië en een vestiging in de UK. Deze liggen op strategische logistieke punten waardoor ieder zijn eigen waarde toevoegt aan het totale logistieke pakket. 


Vestiging in Roemenië

Na de millenniumwissel gaat het pas écht hard met het bedrijf. CEO Erik Loijen is dan al aan boord. Hij werkt vijftien jaar voor een andere logistiek dienstverlener, totdat KLG Europe zich in 1999 meldt. “Het telefoontje van eigenaar Kees Kuijken kwam precies op het juiste moment”, zegt Erik Loijen lachend. “Hij vroeg me om de vestiging in Venlo te leiden. Vrij snel daarna zijn we flink gegroeid, vooral in Oost-Europa. Een belangrijke stap was de opening van onze Roemeense vestiging in Boekarest, het is één van de belangrijkste industriële centra maar ook een zeer belangrijk verkeersknooppunt met Oost-Europa. Mede daardoor konden we onze klanten een Europees dekkend groupage netwerk aanbieden en alle diensten van een logistieke dienstverlener.

De wagens - vooral DAF’s - met het logo van KLG Europe erop rijden tegenwoordig door heel Europa. Vooral op de Franse autoroutes heb je kans om er eens eentje in te halen of juist tegemoet te komen. Erik Loijen: “Frankrijk is van oudsher al een belangrijk land voor ons. Wat we daarheen transporteren, is heel divers. Decoratiemateriaal, elektronica en handelsgoederen, om maar wat te noemen. Bijna alles wat in een huif of kastentrailer past. Maar Frankrijk is natuurlijk lang niet alles. Oost-Europa is zoals gezegd ook belangrijk voor ons. Dat gebied is de laatste jaren snel dichterbij gekomen.”

Verbeteren van het imago

Begin november van dit jaar opent KLG Europe op feestelijke wijze een nieuwe vestiging in Eersel, het land van het bekende beeldje ‘De contente mens’ dat symbool staat voor de ware Kempische volksaard: hard werken en niet klagen. De open dag was een groot succes, met bijna tweeduizend bezoekers. “Het doel van die dag was, behalve het vergroten van de naamsbekendheid, het verbeteren van het imago van de logistieke branche.” 

“Dat is best nodig en dat is niet terecht”, gaat Erik Loijen verder. “Veel mensen zien de logistiek als vervuilende sector en warehouses zijn volgens velen niet meer dan schoenendozen. Zo is het niet. In die centra werken superslimme engineers die nieuwe technologie omarmen. Daarnaast worden voertuigen steeds schoner en zoeken we continu naar manieren om milieuvriendelijker van A naar B te komen. We rijden nog niet met e-trucks, maar we gaan daar in 2024 wel serieus werk van maken. De accupakketten worden steeds beter en de laadfaciliteiten ook. Uiteindelijk moeten we de elektrische truck gaan inzetten en we gaan er graag mee pionieren.” 

Tot die tijd rijdt KLG Europe met jonge DAF-trucks en die komen niet van ver. Sinds twee jaar werkt KLG Europe samen met Truckland Eindhoven, vertelt Erik Loijen. “We hebben de afgelopen twee jaar honderd nieuwe DAF’s besteld. Het merendeel vervanging, maar ook ter uitbreiding van onze vloot die nu uit iets meer dan driehonderd voertuigen bestaat. We willen een jong wagenpark, vandaar dat we regelmatig een flinke order de deur uit sturen.”

DAF bij KLG Europe
Groot aantal DAF's bij KLG Europe

Contente mensen.

Erik Loijen hecht niet alleen waarde aan jonge voertuigen, maar ook zeker aan jonge mensen. “We wonnen in 2022 de titels ‘Beste Leerbedrijf’ en  de ‘Aantrekkelijkste Werkgever’ meerdere keren. Geen één bedrijf zal anders beweren, maar bij ons staan medewerkers echt centraal. Als er hier een stagiair begint, geven we die meteen een medewerkersprofiel. Hij of zij krijgt eigen taken en verantwoordelijkheden en krijgt iemand gekoppeld die hem of haar goed begeleidt. De stagiair wordt geïntegreerd in ons bedrijf. Als-ie er één dag niet is, missen we hem. Als we een goede stagiair hebben, willen we natuurlijk ook graag dat-ie blijft. Dat is logisch”, besluit Erik Loijen.

Ook  KLG-ers  hebben het volgens Erik Loijen goed. “Voor onze chauffeurs bestellen we bijvoorbeeld een wagen die je wel bij eigen rijders ziet, maar minder bij fleetowners zoals wij. De XG+, in plaats van de normale XG. Dat zorgt dat de chauffeurs comfortabeler kunnen werken en ontspannen in de cabine. Dat vinden we belangrijk: ze moeten tevreden zijn. We zijn trots op onze mensen en willen dat het ze aan niets ontbreekt.”

Erik Loijen besluit: “We willen er eigenlijk naartoe dat iedere collega zich een eigen ondernemer voelt. Dat hij of zij zich eigenaar voelt, zelf verantwoordelijkheid neemt en ruimte voelt. Nee, het is hier zeker geen luilekkerland. Maar ik durf wel te stellen dat KLG Europe een warm bedrijf is waar de familiaire band nog steeds nadrukkelijk aanwezig is. En ik draai hier lang genoeg mee om dat goed te kunnen beoordelen.”

Trucks

Lees ook deze voorgestelde artikelen

No related articles found.

To Top